作家メッセージ


アントニー・ゴームリー:TWO TIMES ― ふたつの時間

この作品は、私たちが生きている時間の流れの中に置かれることを企図しています。

TWO TIMES―ふたつの時間 は、私たち人間存在が事物の枠組みの中の “どこ” に存在しているの かを問うものです。

TWO TIMES―ふたつの時間 という作品は、時間と空間のなかにあって、私たちがたったひとり で生きる、ということがどういうことなのかを証言しようとするものです。ふたつの彫刻のうち ひとつは大地を、つまり人々が住む場所を向き、もうひとつは海を、すなわち、名づけられず、 絶え間なく変化する四元素(よんげんそ ― 地火風水のことです)の領域を向いています。

量塊あるそれぞれの彫刻のうちひとつは、地球という惑星の中心部に濃縮されて存在する大地の 物質、鉄でできており、頑丈な素材です。一方、もうひとつはファイバーグラス(ガラス繊維)で できています。

作品をみると、工業的な方法で製作されていることが分かります。鋳造された彫刻それぞれが、 錆びた表面にはっきり表れているラップフィルムの痕、型取りの時の接合痕、石膏の雌型の分割 の痕、溶接のための堰などによって、鋳造の手法を示しているのです。

作品は、いうならば身体図―コーポグラフ―です。身体によって図が記され、その結果、時が止まるのです。

歴史的に西欧の彫刻は、もっぱら動きに関心を払って来ました。しかし私がほめ称えたいのは、 不動と沈黙、という彫刻の特質なのです。私は、この彫刻が私たちにとっての今という時間を変化 させる触媒となってほしいし、この彫刻がこれを見る私たちと、空間・時間・自然とをつなぐもの であってほしい、と願っています。

アントニー・ゴームリー Antony Gormley

 [イメージ写真]
 ANOTHER PLACE, 1997
 Installation view, Cuxhaven,
 Germany



Antony Gormley: TWO TIMES

The works are designed to be placed within the flow of lived time.

TWO TIMES asks where the human being sits within the scheme of things?

Each work in TWO TIMES is an attempt to bear witness to what it is like to be alive, alone in space and time. They face in towards the land, the place of human habitation and out to sea: the un-inscribed, ever-changing, elemental realm.

One work is made from iron, a concentrated earth material found at the core of this planet, each sculpture massive: a solid body. The other is made from fibreglass.

The works acknowledge their industrial method of production. Each cast shows the manner of its making, with traces of cling film, mould joint lines, the sections of the plaster positive and the ingates for the molten metal clearly visible on the rusting surface.

The works are corpographs: indexical body impressions that freeze time.

The history of western sculpture has been concerned with movement. I wish to celebrate the still and silent nature of sculpture. I want it to be a catalyst for the present time of the viewer and to allow him/her to engage to space, time and nature.

Antony Gormley

 [イメージ写真]
 HORIZON FIELD, 2010–2012
   Installation view, Vorarlberg, Austria   ©Markus Tre­tter